הפרדת דפים בשבת

דפי ספר שנדבקו או התחברו, האם מותר להפרידם בשבת?
Print Friendly, PDF & Email

שאלה:

דפי ספר שנדבקו או התחברו זה לזה – האם מותר להפרידם בשבת?

התשובה בקצרה:

אם מדובר בדפים שמאז ומעולם היו מחוברים (דהיינו, שמעולם לא נחתכו זה מזה), אסור להפרידם לראשונה בשבת.

אך דפים שכבר היו נפרדים, אלא שבמקרה נדבקו זה לזה (מעצמם או על ידי דבק וכו’), מותר להפרידם בשבת, אלא אם כן נדבקו במקום אותיות (כך שע”י קריעתם זה מזה מוחק אותיות), שאז אסור.

התשובה ביתר הרחבה:

דפי ספר שמסיבה כלשהי לא הופרדו, ובא לראשונה להפרידם בשבת, הדבר אסור משום “מכה בפטיש” (“מכה בפטיש” פירושו פעולת גימור של דבר הטעון גימור, בפעם הראשונה; דבר זה אסור בשבת מדאורייתא, ונחשב לאחת המלאכות) [משנה ברורה, שמ, ס”ק מה, וביאור הלכה שם ד”ה וחייב].

אולם, דפים שכבר היו נפרדים כרגיל, ובמקרה נדבקו זה לזה מכל סיבה שהיא, מעצמם או על ידי דבק או חומר אחר, אין איסור להפרידם בשבת (ואע”פ שכלל הוא בידינו, שהמדביק ניירות עובר משום “תופר” והמפרידם עובר משום “קורע”, אין זה אלא בניירות שהודבקו במתכוון לשם קיום, אך בניירות שנדבקו זה לזה במקרה, אין בהפרדתם משום קורע) [וכך מבואר במשנה ברורה, שמ, ס”ק מה – “ודווקא בזה שדיבוק זה נעשה לקיום, אבל היכא שנדבקו הדפין להדדי על ידי שעווה… מותר לפתחן… דנעשה ממילא בלא מתכוון, לפיכך אינו דומה כלל לתופר ואין בו משום קורע”. וכך נפסק בשמירת שבת כהלכתה תחילת פרק כח- “אבל מותר להפריד דפים שנדבקו זה אל זה, בשעת הכריכה או בכל הזדמנות אחרת, בדבק ובכל חומר אחר”].

יחד עם זאת, אם נדבקו הדפים במקום האותיות, שאז בהפרדתם זה מזה בעל כורחו ימחק אותיות, הדבר אסור בשבת (משנה ברורה, שם, שמירת שבת כהלכתה, שם).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!