ברכה אחרונה לאחר אכילת מזונות ואורז

על אף שברכה ראשונה על אורז היא "מזונות", ברכתו האחרונה היא "בורא נפשות". האם דין זה משתנה כשאכל גם מזונות וגם אורז? האם "על המחיה" על מזונות פוטר אורז?
Print Friendly, PDF & Email

שאלה:

כידוע, אורז נחשב לאוכל מזין ומברכים עליו בורא מיני מזונות, אך בכל זאת, כיוון שאינו מזונות ממש, הברכה האחרונה עליו היא בורא נפשות (כפי שהרחבנו בהלכה אחרת – לחץ כאן).

מכאן, עולות שתי שאלות:

  • בדיעבד, אם בירך על אכילת אורז “על המחיה”, האם יצא ידי חובה?
  • אכל מיני מזונות ואורז, האם ברכת “על המחיה” שבירך על המזונות, פוטרת את ברכת האורז למרות שברכתו היא בורא נפשות?

תשובה:

נתייחס תחילה לשאלה הראשונה (מה הדין בדיעבד כשבירך על אורז “על המחיה”):

בעל ה”שערי תשובה” (בסימן רח ס”ק ט) מחדש, שעל אף שלכתחילה הברכה האחרונה על אורז היא “בורא נפשות”, הרי שבדיעבד, אם בירך “על המחיה”, יצא [וזהו חידוש, כי בדרך כלל, אם בירך בטעות על המחיה במקום בורא נפשות לא יצא, כמבואר במשנה ברורה בסימן רח ס”ק סב (“אין ברכה מעין שלוש פוטרת ‘בורא נפשות רבות’, וכן להיפך“), אך כאן שונה הדבר, כי אורז סועד ומשביע, ונקרא לפחות בדיעבד “מחיה וכלכלה”].

וכעת נתייחס לשאלה השניה (האוכל מיני מזונות וגם אורז, ובירך על המחיה על המזונות, האם פטר את הברכה האחרונה על האורז):

השערי תשובה (שם) מוסיף ומחדש, שאמנם על אורז בפני עצמו מברכים בורא נפשות, אך האוכל אורז ומיני מזונות, ובירך על המחיה על מיני המזונות, פוטר בכך את האורז (כי כאמור, אורז סועד את הלב, ואמנם בפני עצמו לא תיקנו לו ברכת “על המחיה”, שהתייחדה למיני דגן, אך אם כבר בירך על המחיה על מין דגן אחר, פוטר גם את האורז, ולכן לא יברך על האורז בורא נפשות(!)[1].

 

[נושאים דומים: ברכה על אורז ופריכיות אורז – לחצו כאן]

 

[1] כאמור, המברך “על המחיה” על מזונות שאכל, כבר אין צריך לברך יותר על האורז בנפרד. ונחלקו הפוסקים בשאלה יסודית, האם ראוי לכתחילה להימנע מכך. וביתר ביאור: אמנם נכון שאם כבר בירך על המחיה על מיני המזונות, לא יברך יותר בורא נפשות על האורז, וכמבואר, אך השאלה היא האם לא עדיף לברך קודם בורא נפשות על האורז, וכך להימנע מאותה “הבלעה” של ברכת האורז בברכת “על המחיה” של המין הנוסף.

בכך כאמור נחלקו הפוסקים. יש אומרים שכך יש לנהוג אף לכתחילה, כלומר להקדים את ברכת על המחיה של המין האחר ולפטור את האורז, וכך סוברים הבן איש חי (פרשת פנחס, אות יח, והובאו דבריו בכף החיים סימן רח ס”ק מא) ובעקבותיו הילקוט יוסף (סימן רח ובהערה יב שם), ומאידך יש אומרים שעדיף להקדים את בורא נפשות על האורז, ורק אח”כ לברך על המחיה על המין האחר, ובדרך זו לא “תיבלע” ברכת בורא נפשות של האורז בברכת על המחיה של המין האחר (או שלחלופין יקדים את ברכת על המחיה של המין האחר, אך יכוון שאינו רוצה לפטור את האורז). וכך מכריע הפסקי תשובות בסימן רח. למעשה קשה להכריע במחלוקת זו וכל אחד ינהג כמנהגו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!