עמידה בחזרת הש”ץ – חובה?

האם יש לעמוד בעת חזרת הש"ץ? ואם אין זו חובה, האם יש בכך מעלה לכתחילה?
Print Friendly, PDF & Email

שאלה:

האם חובה לעמוד בחזרת הש”ץ?

התשובה בקצרה:

מדברי הרמ”א עולה שיש לעמוד.

ובכל זאת, רבים נוהגים לשבת, והנוהג כך יש לו על מי שיסמוך (ובפרט אם הוא עייף או שהדבר מועיל אצלו להגברת הכוונה). ומי שמקפיד לעמוד, כדברי הרמ”א, “אשרי לו”.

התשובה ביתר הרחבה:

הרמב”ם בפרק ט’ מהלכות תפילה הלכה ג’ כותב לעמוד בחזרת הש”ץ (“והכל עומדים ושומעים ועונים אמן אחר כל ברכה וברכה וכו'”).

אלא שדברי הרמב”ם מתייחסים למצב, שבו יש בציבור אנשים שאינם בקיאים בתפילה, ויוצאים ידי חובה בחזרת הש”ץ. כאשר זהו המצב, חזרת הש”ץ נחשבת כתפילת שמונה עשרה ממש, וממילא ברור שצריכים לעמוד; אך בזמננו, כאשר המציאות הרגילה היא שהציבור בקי, וכבר התפלל בעצמו, וחזרת הש”ץ היא רק משום התקנה הקדומה, מתעוררת השאלה האם בכל זאת צריכים לעמוד (כי מצד אחד אין כבר דין של “שומע כעונה”, אך מאידך גיסא יש לומר שהואיל ולא ביטלו את חזרת הש”ץ והמנהג ממשיך לנהוג, אזי צריך לנהוג כעיקר התקנה ולעמוד).

הרמ”א מתייחס לכך (או”ח, קכד, ד) וכותב “יש אומרים שכל העם יעמדו כשחוזר הש”ץ התפילה” (וההפנייה היא לדברי “הגהות מנהגים” להרי”א טירנא). כלומר, גם במצב דהיום, יש אומרים לעמוד בחזרת הש”ץ.

אך מוסיף על כך הפסקי תשובות-

“והנה, הגם שכל גדולי האחרונים מביאים את דברי הרמ”א, רבים וטובים אין נוהגין להקפיד על כך, ויש להם על מה שיסמוכו; ובפרט אם משער שבכך יהיה באפשרותו להקשיב לש”ץ ביתר כוונה, או לחלוש המזג וזקן וכד’. אבל למי שיש באפשרותו לעמוד ועושה כן, אשרי לו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!