צום תשעה באב לילד פחות מבר מצווה

האם ילד שאינו בר מצווה, צריך לצום בתשעה באב? והאם נכון שילד צריך לצום ״שלושה צומות לפני הבר מצווה״?
Print Friendly, PDF & Email

שאלות:

א. האם ילדים מתחת לגיל בר מצווה צריכים לצום בתשעה באב (באופן מלא או חלקי)?

ב. האם יש מקור למה שמקובל אצל רבים, שילד צריך להתחיל לצום ״שלושה צומות לפני הבר מצווה״?

תשובות:

א. חינוך ילדים בצום תשעה באב

רק ביום כיפור, נהוג לחנך ילדים לצום לפני הבר מצווה (וכן, החל מגילים מסוימים נוהגים לחנך ביום כיפור ל״תענית שעות״, כלומר באופן חלקי).

אך בשאר הצומות חוץ מיום כיפור, ילדים מתחת לבר מצווה אינם מתענים, ואפילו לא תענית שעות.

עם זאת, כשמגיעים לגיל שיש להם דעת להתאבל, ראוי לחנכם לאכול דברים נחוצים ולא ממתקים, וכך כותב המשנה ברורה, סימן תקנ סעיף קטן ה:

״וכן הקטנים שיש להם דעת להתאבל, אף על גב שאין מחויבין לחנכם, אפילו בן י״ב שנה ואפילו בתענית שעות, מכל מקום ראוי לחנכם שלא יאכלו רק כדי קיום הגוף לחם ומים או שאר מאכל פשוט לפי התינוק, כדי שיתאבלו עם הציבור״.

ב. האם ילד צריך להתענות ״שלושה צומות לפני הבר מצווה״?

מקובל אצל רבים לומר, שילדים נוהגים לצום ״שלושה צומות לפני הבר מצווה״. אך למעשה אין למנהג זה בסיס ממשי.

וכך ראיתי בהליכות שלמה, הלכות יום כיפור, פרק שישי, הערה 67, בשם גרש”ז אויערבך, שאין למנהג זה מקור.

[וזו הלשון המלאה שם: “ולא סבירא ליה לרבינו (=גרש”ז אויערבך) כלל, מה שנפוץ בכמה מקומות, שהקטן מתענה ומשלים בג’ הצומות הסמוכים ליום הבר מצוהואף למי שנהגו כן בבית אבותיו, הורה שלא יתענה. ואמר שודאי אין זה בתוקף של מנהג, אלא נראה שנהגו כן רק כדי לבדקו אם ראוי הוא להתענות וכדומה, אבל אין מקום להחזיק בדבר זה בזמננו כמנהג, ודיינו במה שכתבו הפוסקים לחנך את הקטנים לשעות, ואין להוסיף על כך, ובפרט בדבר זה שאין לו מקור כלל“].

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!