שאלה:
בליל שבת, לאחר שמונה עשרה, בברכת "מעין שבע", אנו אומרים את הנוסח הבא- "ונודה לשמו בכל יום תמיד, מעין הברכות" ["מגן אבות בדברו, מחיה מתים במאמרו, הא-ל הקדוש שאין כמוהו, המניח לעמו ביום שבת קדשו, כי בם רצה להניח להם, לפניו לעבוד ביראה ופחד, ונודה לשמו בכל יום תמיד, מעין הברכות. א-ל ההודאות, אדון השלום.."].
מה הפירוש של המשפט "ונודה לשמו בכל תמיד מעין הברכות"? מהו "מעין הברכות"?
תשובה:
לפי רוב המפרשים, הלשון "מעין הברכות" יסודה בגמרא בברכות דף מ ע"א (וכן במסכת סוכה דף מו ע"א), שם נאמר "בכל יום ויום, תן לו מעין ברכותיו". ושם מפרש רש"י (במס' סוכה, ובאופן דומה במס' ברכות)- "כל יום ויום מעין ברכותיו- של שבת מעין של שבת, של חול מעין של חול, של יו"ט מעין של יו"ט המאורע".
כלומר, בכל יום, מברכים את הברכות המתאימות לעניינו של אותו יום- בשבת, מברכים ברכות המתאימות לשבת; ביום חול, ברכות המתאימות ליום חול, וביו"ט, ברכות המתאימות לאותו יו"ט.
וזו אם כן הכוונה כאן, "ונודה לשמו בכל יום תמיד, מעין הברכות"- כל יום, נודה לקב"ה מעניין הברכות השייכות לאותו יום- בשבת, ברכות שבת, ביום חול, ברכות של חול וכו'.
[כך למשל מפרש בעל התורה תמימה בפירושו "ברוך שאמר" על התפילות, וכן הוא בפירוש עיון תפילה, בסידור עבודת ישראל, ועוד רבים].
[מבחינה לשונית, המילה "מעין" היא כמו "מעניין", או "ממין" (כמו, למשל, כשאומרים "ברכה מעין שלוש", הכוונה היא לברכה אחת שיש בה מעניין שלוש ברכות)- עבודת ישראל, ברוך שאמר ועוד].
תגובה אחת
מעין זה גם מראה