הכנת תה בשבת

האם וכיצד מותר להכין תה בשבת?
Print Friendly, PDF & Email

שאלה:

מה הדרך הנכונה להכין תה בשבת מבלי לעבור על איסור בישול?

תשובה:

אם ניקח את שקית התה (שבה העלים) ונערה עליה מים חמים מהמיחם, יהיה בכך איסור בישול.

ואף אם נעשה להיפך, שקודם נכניס מים לכוס ואז נכניס אל המים את שקית התה, גם אז ישנה בעיה של איסור בישול. כי אמנם יש כלל ש”כלי שני אינו מבשל” (והכוס היא כלי שני, שהרי הערו אליה מים מהמיחם, שהוא מקור החום), אך כלל זה אינו חל כאשר מדובר ב”קלי בישול” (דהיינו, דברים המתבשלים בקלות יתרה), ואסור להכניסם גם לכלי שני [ואף ללא טעם זה, ההסתמכות על הכלל “כלי שני אינו מבשל” אינה בכל מקרה, ויש לכך הגבלות שונות, ואין כאן המקום].

על רקע קושי זה, דן המשנה ברורה (סימן שיח ס”ק לט) באופן הראוי להכנת התה, ולבסוף מסקנתו היא, שהאופן הנכון ביותר הוא לעשות כך: בערב שבת יכניס את שקית התה למים חמים, וכך תהיה מוכנה לו תמצית תה; ואז, בשבת יכול להכניס את התמצית למים חמים שבכוס. וכאן אינו עובר על איסור בישול, כי התמצית כבר בושלה מערב שבת, ובוודאי אין איסור לקחת דבר שכבר בושל ולהכניס אותו לתוך כלי שני בשבת.

[הערה: יש פוסקים המקלים, שאף אם לא בישל מערב שבת, יש פתרון על ידי שיכניס את שקית התה ל”כלי שלישי” במקום ל”כלי שני” (דהיינו, יערה ממיחם לתוך כוס, ומכוס זו יערה לכוס נוספת, ולשם יכניס את שקית התה), כי לשיטתם, בכלי שלישי אפשר להקל גם ב”קלי בישול”. אך פתרון זה אינו מוסכם על הכול, כי יש המחמירים בכלי שלישי כמו בכלי שני].

[הערה נוספת: יש המהדרים להחמיר, שאף אם בישל את התמצית מערב שבת, לא יכניס את התמצית לתוך הכוס עם המים החמים, כי בכך צובע את המים (ומעיקר הדין אין להחמיר בכך, כי הכלל הוא אין צביעה באוכלים). לפי מהדרים אלה, יש לשים את התמצית (שהוכנה כאמור בערב שבת) בכלי נפרד, ועליה לשפוך את המים החמים מהכלי השני].

 

ביתר הרחבה, לחצו כאן (אתר פניני הלכה של הרב מלמד)

להמחשה בהירה ותמציתית בדבר הכנת תה בשבת, צירפתי לשם הנוחות סרטון (הרב איתן מינקוב, מתוך אתר yeshiva):

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!