שאלה:
האם יש מצווה לאכול יותר בראש חודש?
התשובה בקצרה:
מצווה להרבות בסעודת ראש חודש. לכן, כשחל ר"ח בחול, יעשה מאכל אחד יותר מביום חול רגיל, וכשחל בשבת יעשה מאכל אחד יותר משבת רגילה, לכבוד ר"ח. אין חובה לאכול פת דווקא לכבוד ר"ח, אך לכתחילה ראוי.
התשובה ביתר הרחבה:
השולחן ערוך פוסק (או"ח, תיט, א), "מצווה להרבות בסעודת ראש חודש" (ודי לשם כך להרבות ביום, ואין צריך גם בלילה- משנה ברורה ס"ק ב).
יש לכך כמה טעמים בראשונים- משום כבוד היום, או משום זכר לסעודה שהיו עושים לעדים שבאו לקידוש החודש, ועוד (כמבואר ב"כלבו" הלכות ר"ח, סימן מג). והראשונים גם הביאו מקורות שונים לעניין זה (עיין בטור ובבית יוסף סימן תיט).
מהפוסקים משמע שהדרך לקיום מצווה זו אינה בהכרח על ידי סעודה נפרדת לכבוד ראש חודש, אלא שמרבים יותר במאכל מביום רגיל. וכך כותב המשנה ברורה (ס"ק ב) – "כתבו האחרונים, דהמדקדקים נוהגים, כשחל ראש חודש בחול, עושים מאכל אחד יותר מבכל הימים, לכבוד ראש חודש. וכשחל בשבת, עושים מאכל אחד יותר ממה שנוהגים בכל השבתות, כדי שיהיה ניכר כבוד של ר"ח" (ועיין בערוך השולחן, תיט, ב). עוד מובא, ש"המוציא על סעודת ראש חודש ושותה ואוכל בו בטוב, הרי זה משובח" (מ"ב, תיט, ס"ק א).
יש עניין אחר, נפרד, שהוא איסור להתענות בראש חודש (שו"ע, או"ח, תיח, א). וכדי לצאת מאיסור זה אין צורך באכילת פת, אלא גם אם אוכל פירות וכו', כבר נקרא שאינו מתענה ואינו עובר על האיסור (מ"ב, שם, ס"ק ב, ומפנה לסימן קפח). ומכל מקום, לכתחילה ראוי לאכול פת לשם סעודת ראש חודש (מ"ב בשער הציון, תיט, א).