כיוון מחוגי שעון בשבת

שעון שמחוגיו אינם מראים את השעה המדויקת, האם מותר לכוונו בשבת?
Print Friendly, PDF & Email

שאלה:

שעון שמחוגיו אינם מראים את השעה המדויקת, האם מותר לכוונו בשבת?

תשובה:

הדבר תלוי- אם בשעת סיבוב המחוגים, פעילות השעון אינה נפסקת (והשינוי היחיד שנעשה הוא סיבוב המחוגים והבאתם לשעה המדויקת), הדבר מותר. אך אם הפעולה כרוכה בהשבתה של פעילות השעון והפעלתו מחדש (כמו שמצוי מאוד בשעוני היד, שכדי לכוון אותם יש למשוך תחילה את הכפתור שבצד, ובכך מושבת השעון במשך זמן סיבוב המחוגים ולאחר מכן מפעילים אותו מחדש), הדבר אסור.

כך פסק הרב עובדיה יוסף בתשובה שפורסמה בקובץ “בית הלל” כרך לה, וכך פוסק גם השמירת שבת כהלכתה, מהדורת תש”ע, כח, כו: “מותר לכוון את מחוגי שעון לשעה המדויקת, כלומר להסבם למקום הרצוי, ובלבד שזה לא יגרום להפסקת השעון, ואפילו לא הפסקה זמנית (וכפי שמצוי בשעון הפועל על סוללה), כי אז אין לעשות בו כל שינוי”[1].

 

[נושאים קשורים: האם מותר לכוון שעון שבת במהלך השבת?]

 

 [1] ובהערת שוליים נ”ד, דן השש”כ מדוע במקרה הראשון (של אי הפסקת השעון) סיבוב המחוגים מותר, ואין אוסרים זאת משום “מתקן כלי“. תחילה הוא מביא טעם אחד שכתבו הפוסקים, שהשעון נחשב כלי גם כשאינו מראה את השעה המדויקת, שכן גם במצבו זה ניתן עדיין לשער באמצעותו את הזמן הנכון (למשל, אם השעון מפגר בחמש שעות, אזי אדם המודע לכך יכול לשער את השעה המדויקת באמצעות התבוננות בשעון והוספת חמש שעות). אך הוא מביא את דברי גרש”ז אוירבך המקשה על טעם זה (עיין שם), ומעדיף טעם אחר- “אלא דמטעם אחר מסתבר דלא הוי תיקון, דכיוון שאינו עושה שום שינוי בגוף השעון, רק מכוון את שימושו להנאתו, כדרך שרגילים להשתמש בו תדיר, וגם מכיוון שרגילים להזיז את המחוגים, לכן אין זה חשיב תיקון“. מכל מקום, כאמור, כל זה דווקא בשעון שפעולתו אינה מופסקת בזמן כיוון המחוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!