שאלה:
בעת טבילת כלים, האם צריך להסיר מהכלי לפני הטבילה את התוויות או המדבקות שעליו (מדין "חציצה")?
התשובה בקצרה:
כך מסוכמים הדברים בספרו של הרב צבי כהן, "טבילת כלים – הלכות ומנהגים השלם", פרק ה:
"א. אסור שיהיה דבר חוצץ בין הכלי למים בעת הטבילה.
ב. לכן – לכלוך, חלודה, חותמות, או תוויות הדבוקות על הכלי, וכן שחרורית (פיח האש) הדבוקה מבחוץ –צריך להסירם לפני הטבילה [דבק התוויות שלא ניתן להסירו בקלות, אפשר להסירו באמצעות 'טינר'"].
תוויות שאין דרך להורידם מהכלים, כגון כלי קריסטל שהתווית עם שם קריסטל מוסיפות לחשיבות הכלי, הרי הם כחלק מהכלי ואין צריך להורידם לפני הטבילה.
ג. עבר והטביל כלי כשחציצה עליו – לא עלתה לו טבילה, ולאחר שיסיר החציצה צריך להטבילו שנית…
ד. אם החציצה נמצאת על מיעוט שטח פני הכלי, ואין הוא ולא רוב בני אדם מקפידים על חציצה כזו, עלתה לו הטבילה אפילו בלא הסרת החציצה, אך לכתחילה יסיר גם חציצה כזו" [בהערה מציין המחבר שדין זה שלכתחילה יש להסיר, הוא על פי הספר "איסור והיתר", כלל נח סימן צג, וכן מלשון פוסקים אחרים].
[וכך עולה גם מספרים אחרים בני זמננו, עיין בספר "כשרות הכלים", פרק יח, סעיפים ה, ח ו-ט (הרב יששכר חזן); וכן ב"שיעורי הלכה – טבילת כלים" (הרב אברהם נפתלי ויג), פרק י, אות ג- "ואם התויות מעלות את חשיבות הכלי כגון תויות של פירמה שמייקרות את ערכו ואדם מעוניין שיישארו שם, פשוט שלא מהוות חציצה. והנה, באופן שיש תויות בתחתית הכלי, שאדם בד"כ לא מקפיד על הימצאותן כגון שאינן ניכרות, הוי להו מיעוט שאיננו מקפיד עליו ואינו חוצץ. ומיהו לכתחילה המנהג לסלק כל דבר, אף מיעוט שאינו מקפיד, לפי מה שכתב באיסור והיתר כלל נח, וכן מבואר בחכמת אדם…". ומוסיף שם המחבר, שזה שאמרנו שאין חציצה מעיקר הדין כאשר לא איכפת לאנשים מהימצאות המדבקה, הכוונה היא שאי האכפתיות היא גם מצד דרך העולם באופן כללי וגם מצד הטובל עצמו, ומפנה בעניין זה לערוך השלחן, סימן רב סעיף ג].
Photo by Barna Bartis on Unsplash