דילוג על קריאת שמע כדי להספיק תפילה בציבור

הקורא ק"ש בלי ברכות לפני התפילה כדי להספיק ק"ש בזמנה - האם אח"כ כשמתפלל על הסדר יקרא ק"ש שוב? ומה הדין לדלגה כדי להספיק תפילה בציבור?
Print Friendly, PDF & Email

שאלות:

א. מצב שכיח הוא, שבטרם התפילה אדם קורא קריאת שמע בלא ברכותיה כדי לא להחמיץ את סוף זמן קריאת שמע, ורק לאחר מכן (כשכבר חלף זמן קריאת שמע) הוא מתפלל על הסדר, עם ברכות קריאת שמע וכו’. האם במצב כזה, עליו לקרוא שוב את קריאת שמע עצמה (כשמגיע לברכת “הבוחר בעמו ישראל באהבה”), או שיכול לדלגה?

ב. אם התשובה לשאלה א’ היא שעליו לקרוא שוב את קריאת שמע, האם רשאי לדלג קריאת שמע בנסיבות אלה כדי להספיק תפילת שמונה עשרה עם הציבור?

תשובות:

א. לעניין השאלה הראשונה – מלשון השולחן ערוך עולה, שאם כבר קרא קריאת שמע בטרם התפילה, ואח”כ מתפלל, אין חובה לחזור שוב ולקרוא אותה על הסדר, אך בכל זאת טוב לחזור ולקרוא שוב. ובלשון השו”ע (או”ח, סימן ס סעיף ב) – “קרא ק”ש בלא ברכה, יצא ידי חובת קריאת שמע, וחוזר וקורא הברכות בלא קריאת שמע; ונראה לי, שטוב לחזור ולקרות ק”ש עם הברכות“. ומסביר המשנה ברורה שם בס”ק ד, מהו הטעם שטוב לחזור ולקרוא שוב – “כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה; וקריאת שמע זו נחשבת כקורא בתורה”.

ב. לעניין השאלה השנייה – בנסיבות הנ”ל אכן ניתן לדלג על קריאת שמע כדי להתפלל שמו”ע עם הציבור, וכך כותב הפסקי תשובות, בסימן נב הערה 16: “ובשיח הלכה בשם הגרש”ז זצ”ל, שאם כבר קרא קריאת שמע לפני התפילה כדי לצאת ידי חובתו, דעל פי השו”ע סימן ס סעיף א מה שקורא שוב בסדר התפילה הוא כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה, יוכל לדלג על קריאת שמע בלבד ולומר רק ברכותיה, כדי להספיק תפילה עם הציבור“.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על לימוד חדש?

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו!