1

בברכת כהנים – האם הש”ץ בעצמו יענה “אמן”?

שאלה:

האם הש”ץ אמור לענות “אמן” בברכת כהנים?

תשובה:

יש להבדיל בין שני סוגי אמן:

על הברכה המקדימה שהכהנים מברכים (“ברוך אתה ה’ וכו’ אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וכו'”), לא יענה הש”ץ אמן, כי יהיה בכך הפסק באמצע חזרת הש”ץ (משנה ברורה, קכח, סוף ס”ק עא. ועיין בשער הציון שם, באות סב, שם מביא המ”ב גם דעה חולקת, אך הוא אינו מסכים עימה ומכריע ש”שב ואל תעשה עדיף”, כלומר, אין לש”ץ לענות אמן אחר הברכה).

לעומת זאת, בעניית אמן על הברכות שהכהנים מברכים את הקהל (יברכך ה’ וישמרך וכו’), כאן אין בעיה של הפסק, שכן, זהו אמן המורה על קבלת ברכת כהנים.

עם זאת, באמן זה חששו חכמים לבעיה אחרת, שעל ידי שיענה הש”ץ אמן, הוא עלול להתבלבל ולא ידע להמשיך אח”כ. לכן, בעניית אמן זה, הדין הוא שהש”ץ יענה רק אם הוא מתפלל מתוך סידור, כך שאין חשש שיתבלבל. וכך פוסק המשנה ברורה “ואם מתפלל מתוך הסידור ומובטח לו שלא תתבלבל דעתו, רשאי לענות אמן”.

לסיכום: על אמן של ברכת “אשר קדשנו בקדושתו של אהרן”, הש”ץ אינו עונה אמן, מדין הפסק. ואילו לגבי אמן של פסוקי הברכה, אין חשש מצד הפסק אלא רק מצד בלבול, ולכן אם מתפלל מתוך סידור ומובטח לו שלא תתבלבל דעתו, רשאי לענות אמן.

[ע”פ שו”ע או”ח, קכח, יט, ומשנה ברורה ושער הציון סב; ואמנם ישנן דעות שונות, אך כתבתי על פי המשנה ברורה].